Isbergets diskusjonsforum

Her diskuterer vi TIL, Isberget, fotball og ellers det vi måtte ønske...

4-2-3-1

Her kan vi diskutere nye spillere, og ellers alt som har med Tromsø IL å gjøre.

Moderator: Moderatorer

4-2-3-1

Innlegg lackzor » Tir 12/1-10, 16:40

En formasjonsendring diskuteres stadig på forumet etter at salget av Moldskred ble bekreftet. Selv er jeg positiv til dette, da jeg føler at dette er det beste i forhold til TIL-stallen per i dag.

Det vil likevel bli noen usikre punkter i forhold til dette:
  • Det må hentes kantspiller(e), første prioritert bør være venstrekant
  • Rushfeldt er definitivt god nok som vår "førstespiss" når han er i form, men hva når han går skadet?

Dersom overgangen til et slikt system skulle bli en realitet ville det også vært godt å hatt Lars Iver i rollen som hengespiss. Men siden lånet hans ikke ble forlenget, er vel dette lite sannsynlig. På en annen side har jeg også god tro på at Remi kan utvikle seg til en juvel der.
Idrett, det er det de driver med, de som ikke kan spille fotball
Brukerens avatar
lackzor
Miniputt

Re: 4-2-3-1

Innlegg Haakke » Tir 12/1-10, 17:44

Vincent Pericard vil ikke skrive under ny kontrakt for Carlisle United. Hva om TIL prøver å skaffe han? 8)
Haakke
Miniputt

Innlegg Målselv`s TIL-SUPORTER » Tir 12/1-10, 18:03

--------------Ramovic--------------
Høgli, Taboga, Koppinen, Larsen,
---Knarvik, Yttergård Jenssen----
Johansen, Ahmed, Yndestad,
-----------Rushfeldt-----------

Det er hva jeg ville brukt med stallen per dags dato i en 4-2-3-1 formasjon. Men Yndestad bør byttes ut med en ny venstrekant og hvis Bjørdal kommer spørs det om jeg ikke foretrekker han sammen med Miika i midtforsvaret.
- Isberget Målselv! -
Brukerens avatar
Målselv`s TIL-SUPORTER
Førsteelleveren

Innlegg TILtilCL » Tir 12/1-10, 19:55

Måtte vel blitt noe liknende det her:
Ramovic
Høgli-Koppinen-Taboga-Yndestad/Larsen
Yttergård Jenssen-Haugen
Knarvik
Kanter: Johansen/Ahamed/Larsen/Norbye
Rushfeldt

Forsvaret er bra. Yttergård Jenssen som defensiv playmaker og Haugen som defensiv ryddegutt. Johansen og Larsen er bra defensivt, og slår brukbare innlegg og pasninger, men de er dessverre ikke kjappe nok til å gå i bakrom. Da har vi Ahamed som et alternativ, samme med Norbye, men de er ikke like gode på innlegg. Kan jo håpe at Mads Reginiussen kan utfordre Haugen på midtbanen etter hvert.
TILtilCL
Tilskuer

Innlegg Newcastle » Tir 12/1-10, 19:59

syns de er kjedelig med 4-5-1 eller 4-2-3-1 blir veldig defangsiv fotball mye bedre med 4-3-1-2 :D
Newcastle
Juniorspiller

Innlegg sindre » Tir 12/1-10, 21:32

Alle vet at med kun 1 spiss så blir det Lillestrøm fotball på Alfheim slik vi spilte når Årst var alene spiss på topp , slå å spring å håp på at ballen treffer akkurat der Sigurd står på topp.
sindre
Førsteelleveren

Innlegg Martin Karlsen » Tir 12/1-10, 22:42

Må si meg enig med Sindre og Newcastle her, en ensom spiss på topp blir fort defensivt og kjedelig selv om vi har Kong Sigurd. Hadde vi hatt målfarlige vinger og midtbanespillere hadde vel 4-2-3-1 fungert, men Knarvik, Yttergård Jenssen, Haugen og Johansen har vel ikke akkurat visst seg å være så veldig effektive.

4-1-3-2 folkens?

--------Yttergård Jenssen---------
Johansen, Knarvik , Ny ving,
---------Rushfeldt, Ahmed--------

Da har vi en Jenssen til å strø pasninger, Knarvik på offensiv midtbane (flere skuddmuligheter -> flere mål?), forhåpentligvis slår vingene til, og et ekstremt spennende spisspar!
Stolt eier av Tromsø Idrettslag, og Isbergetmedlem!
Brukerens avatar
Martin Karlsen
2. laget

Innlegg lackzor » Tir 12/1-10, 23:07

Neineinei, blir det defensivt så brukes stilen feil.
Eller hvis jeg moderer meg litt, så er jeg enig med Martin i at vi trenger mer målfarlige vinger om dette skal fungere. Men allikevel:
4-2-3-1 innbyr til god fotball med høyt ballinnehav. Man vil få trykk både gjennom kanter og sentralt, men det avhenger dog av en løpsvillig offensiv midtbane. I angrep vil det i realiteten bli to brede spisser, en sentral spiss, en mellomromspiss/indreløper. Og ved en slik formasjon vil vel laget kunne variere spillet i mye større grad enn i fjor.

Ruben vil få mange flere muligheter: Han kan velge bakrom på vingene, høyt på oppspillspunkt, på fot på vingene eller la laget forsøke å tre seg gjennom midten.

-----------RYJ----Haugen---------
Johansen, Knarvik , Ny ving,
------------Rushfeldt-----------

Ruben blir playmaker, mens haugen gjør rivjern-jobben. Knarvik får jobben med å binde angrep-forsvar i tillegg til å true med skudd. Vingene bør både kunne score mål og slå gode innlegg, Rush gjør det vi vet han kan.
Brukerens avatar
lackzor
Miniputt

Innlegg eie022 » Ons 13/1-10, 09:09

Remi Johansen er spennende, men han er vel strengt tatt ingen ving. Egentlig tror jeg vi vil trenge nye vinger på begge sidene, med mindre Ahamed får et slags gjennombrudd.
eie022
Moderator

Innlegg lackzor » Ons 13/1-10, 14:17

Må si meg veldig enig, men i stallen per i dag er det vel han som takler rollen best.
Brukerens avatar
lackzor
Miniputt

Innlegg eie022 » Ons 13/1-10, 16:13

Jeg har argumentert for 4-2-3-1 eller 4-3-3 lenge ettersom jeg vet Høgmo står for slike formasjoner, men tror det forutsetter nye klassiske vingspillere på på begge sider, og i alle tilfeller en ny venstreving.

Slik stallen er diponert i øyeblikket virker en smal 4-4-2 med indreløpere på kanten mest riktig. Vi snakker da såkaldt "slanking av banen" som noen har nevnt i en annen tråd, hvilket man har eksempler på fra atskillig nyere tid en gamle Everton, f eks Chelsea pr.d.d.

Og btw: Offensiv eller defensiv fotball bestemmes ikke av antallet spisser.
eie022
Moderator

Innlegg lackzor » Ons 13/1-10, 17:06

eie022 skrev:Jeg har argumentert for 4-2-3-1 eller 4-3-3 lenge ettersom jeg vet Høgmo står for slike formasjoner, men tror det forutsetter nye klassiske vingspillere på på begge sider, og i alle tilfeller en ny venstreving.

Slik stallen er diponert i øyeblikket virker en smal 4-4-2 med indreløpere på kanten mest riktig. Vi snakker da såkaldt "slanking av banen" som noen har nevnt i en annen tråd, hvilket man har eksempler på fra atskillig nyere tid en gamle Everton, f eks Chelsea pr.d.d.

Og btw: Offensiv eller defensiv fotball bestemmes ikke av antallet spisser.

Nei, men antall spillere som kommer med i angrep og legger et visst trykk på motstanders banehalvdel skaper oftest offensiv fotball. Selv om presshøyde, forsvarslinje o.l. også spiller godt inn. Backspillet er også en viktig faktor, og der vet vi hva Høgli/Larsen kan utrette. :)

En smal 4-4-2 er jeg derimot skeptisk til. For hvordan vil da variasjon av spillet bli?
Ser helst at det skaffes spillematriell slik at dette unngås, og avskjedene til Martin Knudsen og Joel Lindpere er vel steg i denne retningen.
Brukerens avatar
lackzor
Miniputt

Innlegg Donkeyman » Ons 13/1-10, 17:38

En annan fråga är vilket ansvar som en eller flera toppforwards måste ta för det defensiva spelet. TIL har i många år dragit tillbaka "alle man" till eget straffområde när motståndarna har anfallit. Med resultat att det är alldeles förb***** långt att springa till deras straffområde när vi erövrar bollen. Det konstruktiva anfallsspelet har i grunden begränsats till de tillfällen när vi erövrar bollen längre upp på banan och kan gå till blixtsnabbt kontraanfall. Antalet farliga och snabba anfall från eget straffområde är försvinnande litet.

Men alldeles oavsett vilken formation man landar på så vill jag att man bryter med det traditionella mönstret och vågar lite mer. Det vill säga "lämnar kvar" lagets toppforward (antagligen Sigurd) högt uppe även när motståndarna går till anfall. Vilket kommer att ge positiva följder därför att det andra laget inte kommer att våga låta en sådan karl som SR gå och drälla omarkerad högt uppe på banan. Med resultat att de inte heller kommer att gå till anfall med full styrka högt uppe, vilket de gör i dag.
Donkeyman Filosoferar på www.nordens-paris.blogspot.com
Donkeyman tycker om sport på www.bandyoten.blogspot.com
Donkeyman
2. laget

Innlegg BadGoodBoy » Søn 17/1-10, 22:50

Haakke skrev:Vincent Pericard vil ikke skrive under ny kontrakt for Carlisle United. Hva om TIL prøver å skaffe han? 8)

Hvem er det?
Aldri hørt eller sett noen kamper med han.
TIL<3
BadGoodBoy
Juniorspiller

Innlegg Haakke » Man 18/1-10, 09:40

http://www.youtube.com/watch?v=jSJRPesTBhU

Dette kunne vell vært noe å fått på Alfheim?

Desverre er han kapret av Swindon så vi får nøye oss med noen andre
Haakke
Miniputt

Innlegg Excalibur » Tir 9/2-10, 02:59

Okei.. Æ e faktisk litt sjokkert over hvor folk vil plassere Ruben i disse formasjonene.. :?

Defensiv midtbane? Seriøst?

Hvis TIL sku spilt 4-2-3-1, så måtte Ruben hatt den rollen som Lars-Iver hadde sist vi spilte 4-2-3-1! Er ingen andre i TIL som hadde behersket rollen like bra som Ruben!
Mange på forumet burde fulgt med på handball i stede :)
Excalibur
Førsteelleveren

Innlegg Daniel » Tir 9/2-10, 10:04

Excalibur skrev:Okei.. Æ e faktisk litt sjokkert over hvor folk vil plassere Ruben i disse formasjonene.. :?

Hvis TIL sku spilt 4-2-3-1, så måtte Ruben hatt den rollen som Lars-Iver hadde sist vi spilte 4-2-3-1! Er ingen andre i TIL som hadde behersket rollen like bra som Ruben!

Har du sett Ruben spille andre plasser en i ankerrollen som defansiv midtbanespiller? han er vår beste midtbanespiller og han får dermed spille der han er best. Hadde han vært best i en offansiv rolle så hadde han fått det.
--------------------------------------------------
Hva med en liten ferie til Thailand??
http://www.boithailand.net
Daniel
Kamptroppen

Innlegg Daniel » Tir 9/2-10, 10:04

Haakke skrev:http://www.youtube.com/watch?v=jSJRPesTBhU

Dette kunne vell vært noe å fått på Alfheim?

Desverre er han kapret av Swindon så vi får nøye oss med noen andre

Ok, nice to know
Hva med en liten ferie til Thailand??
http://www.boithailand.net
Daniel
Kamptroppen

Innlegg Målselv`s TIL-SUPORTER » Tir 9/2-10, 17:42

Daniel skrev:
Excalibur skrev:Okei.. Æ e faktisk litt sjokkert over hvor folk vil plassere Ruben i disse formasjonene.. :?

Har du sett Ruben spille andre plasser en i ankerrollen som defansiv midtbanespiller? han er vår beste midtbanespiller og han får dermed spille der han er best. Hadde han vært best i en offansiv rolle så hadde han fått det.

Må si meg helt enig med Daniel her. Virker ikke som du så en eneste kamp med Ruben på banen i fjor, Excalibur...
- Isberget Målselv! -
Brukerens avatar
Målselv`s TIL-SUPORTER
Førsteelleveren

Innlegg Belakov » Tir 9/2-10, 17:53

Målselv`s TIL-SUPORTER skrev:
Daniel skrev:

Må si meg helt enig med Daniel her. Virker ikke som du så en eneste kamp med Ruben på banen i fjor, Excalibur...

Synes Excalibur har et poeng. Riktignok er Ruben bra i den defensive rollen, men han er en så god fotballspiller at han også fungerte godt som høyrekant. Synes likevel Ruben har noen svakheter i det defensive spillet. Både Helge Haugen og Mads Reginiussen er bedre defensivt. Ruben er best som kreativ playmaker. Fordelen med 4-3-3 er at Ruben får mye ballkontakt, men jeg tror motstanderne i år vil være veldig oppmerksom på at Ruben er motoren i TILs spill. Kanskje kan det være bedre for Ruben om han kan få en litt friere rolle om motstanderne prøver å stresse han.
Belakov
2. laget

Neste

Gå til Tromsø IL

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester